Ilmastoannos osa Mission Zero Foodprint -hanketta

Mission Zero Foodprint -hanke kehitti ravintoloiden ja muiden ruokapalveluyritysten hiilineutraaliutta, siihen tarvittavia älykkäitä ratkaisuja ja työkaluja. Lisäksi hanke toi muutosta näkyväksi kuluttajille ja osallisti myös heidät kokeilujen kautta hiilijalanjäljen pienentämiseen. Hankkeen aikana tehtiin monia kokeiluja erityisesti Uudenmaan alueen ravintolatoimijoiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Hanketta rahoittivat Euroopan aluekehitysrahasto ja Uudenmaan liitto.


Lokakuussa 2021 pääkaupunkiseudun ravintoloissa lanseerattiin Ilmastoannos-kampanja yhtenä Mission Zero Foodprint -hankkeen kokeiluista.
Ilmastoannokseksi määriteltiin ne ruoka-annokset, joiden raaka-aineiden yhteenlaskettu hiilijalanjälki oli enintään 1,0 kg CO2e, eli reilusti alle suomalaisen keskiarvon. Kampanjassa mukana olleet ravintolat saivat käyttöönsä hiilijalanjälkilaskurit ja tukea niiden käyttämiseen. Kampanjan aikana yli 50 ravintolaa nosti ilmastoannokset ruokalistoilleen. Kokeilu sai positiivisen vastaanoton niin ravintoloiden kuin niiden asiakkaiden keskuudessa, joten Ilmastoannos-merkki jätettiin ravintoloiden käyttöön kampanjan päätyttyä marraskuun lopussa.


Ilmastoannos-kampanjan yhteistökumppanit olivat Helsingin kaupunki, HSY, Unilever Food Solutions, Jamix, Clonet, Lounastaja, TableOnline ja Positive Impact.

Yhteystiedot

Mission Zero Foodprint -hanke
Forum Virium Helsinki

Kehityspäällikkö Kaisa Spilling
puh. +358 40 744 8831
kaisa.spilling(at)forumvirium.fi